Doç. Dr. Cansın Tulunay Kaya’dan 10-17 Nisan Kalp Haftası Nedeniyle Önemli Mesajlar

Kalp ve damar hastalıklarından ölümler tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de ölümlerin başlıca sebebidir. TÜİK verilerine göre 2016 yılında gerçekleşen 408 bin ölümün yüzde 39’u  kalp ve damar hastalıkları nedeni ile gerçekleşmiştir. Toplumdaki çoğu kişide kalp ve damar hastalıkları için en az bir risk faktörü mevcuttur.  Kalp krizi gibi dolaşım sistemi hastalıklarının yüzde 80-90’ı risk faktörü olan kişilerde ortaya çıkmaktadır.

Kalp damar hastalıkları için klasik risk faktörleri şu şekilde sıralanabilir: İleri yaş, erkek cinsiyet, ailede genç yaşta kalp krizi ya da inme geçiren kişiler olması, sigara içiciliği, hipertansiyon, diyabet ve kolesterol yüksekliği.

Sigara içmek, kötü beslenme ve hareketsizlik gibi  alışkanlıklar kalp ve damar hastalıklarının gelişiminde önemli rol oynar.

Kalp sağlığı ile ilgili önlemlere başlamak için hiçbir zaman çok erken ya da çok geç değildir. Sağlıklı bir yaşam için yapılabilecekler şu şekilde sıralanabilir.

  1. Sigara içmeyin. nargile, pipo, puro gibi diğer tütün ürünlerini de kullanmayın. Pasif içiciliğin de zararlı olduğunu unutmayın. Sigaranın içerdiği kimyasallar damar duvarınızı hasarlayarak sizi kalp krizi, inme gibi hastalıklara yatkın hale getirir. Sigarayı bıraktıktan sonra bu risk azalmaya başlar ve 10-15 yıl sonra sigara içmeyen kişiler ile eşitlenir. 
  2. Dengeli beslenin. Doymuş yağlardan fakir, lif içeren, sebze meyve ve balık ağırlıklı bir beslenme düzeni oluşturun. Kırmızı et tercih edecekseniz yağsız kısımlarını kullanın.
  3. Hareket edin: Haftanın 5 günü 30 dakika süreli orta ağırlıkta egzersiz ( tempolu yürüyüş, yüzme vb)  ya da günde 15 dakika daha şiddetli egzersiz (koşu, bisiklet vb) yapın. Çocuklar için günlük 1 saat süreli egzersiz önerilmektedir.
  4. Sağlıklı kiloda olun
  5. Düzenli sağlık kontrolünden geçin. Hekiminiz gerekli görür ise tansiyon, kan şekeri ve kolesterol ölçümlerinizi yaparak damar hastalığı ile ilgili riskinizi hesaplayabilir, gereken tedavileri başlayabilir.